Yang Ikut

Thursday, 19 August 2010

Ada sesiapa lagi?

Reactions: 
Musim sejuk mula mengendur. Sudah ada bunga-bunga yang mula memutik di dahan. Di ambang musim bunga ini, suasana Adelaide seperti biasa. Ia tidak akan sepanas suhu politik di Malaysia. Ia tidak akan bergelut dengan 1001 cerita.

Aku hampir melangkah masuk ke tahun ke empat di sini. Tidak banyak yang berubah. Bahasa Inggeris tetap begitu juga. Tidak pandai-pandai. Tatabahasa tunggang langgang. Lebih baik bahasa Siam aku dari dari bahasa ketiga terbesar dunia ini.

Selepas raya ini, aku akan memulakan kutipan data lagi. Harapnya ini bukan terakhir. Masih ada dua kali lagi kutipan data. Aku pun semakin lama semakin pelik dengan metodologi psikologi orang Barat. Di Malaysia, melakukan kutipan data sekali lalu sudah cukup. Orang tidak bercakap tentang 'common method variance'. Orang tidak bercakap hal causal relationship. Tidak pernah orang berkata tentang Harman test method.

Nampaknya - di sini semuanya berbeza. Orang tidak hairan pun dengan PhD. Yang orang mahu ialah pembuktian. Kajian aku terakhir - bulan April lalu sepatutnya menutup buku cerita kajian aku. Itu sangkaku. Nampaknya tidak. Masih ada dua lagi melengkapkan 7 kali kutipan data. Aku tidak tahu apa yang aku cari. Adakah dengan kajian bertubi-tubi, dunia akan berubah.

Sehari dua ini - kerjaku ialah menelefon semula teman-teman lama - yang ada kuasa dan tidak. Yang swasta dan yang berkerja di kantor pemerintah. Itulah talian hayat yang boleh mempercepatkan semua urusan kutipan data. Terima kasih kepada kawan-kawan yang memberikan isyarat untuk membantu menguruskan hal kajian di tempat kerja mereka. Patut aku catatkan nama mereka di sini - Hasni, Cah, MatYee, Merry, Intan, Zaidi, Mie, Hairi dan Hazizi. Tentunya, untuk beberapa hari yang bakal datang beberapa nama baru akan tersenarai.

Ada sesiapa lagi teman blogger yang boleh membantu? Aku sedang mencari seorang ketua/penyelia - dan lima atau lebih orang di bawah mereka. Itu sahaja metodologi kali ini.

Ada sesiapa lagi? Apa lagi selepas ini? Aku tak pernah akan tahu apa yang bakal terjadi. Moga tidak ada ribut petang membawa pulang segala yang ada dalam dakapan. Moga tidak ada lelaki buta melarikan kekasih dalam khayalan.

2 comments:

ajaq said...

kawan leh jugak........mana yg mampu....

ainishamsi said...

dah 4 thn?

cepatnyeeee!!!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails