Yang Ikut

Tuesday, 24 August 2010

Pesan sebelum sahur

Reactions: 
Jam 4.01 pagi di musim sejuk. Untuk bersahur, masih terlalu awal. Untuk tidur semula, mata tidak mahu memejam. Untuk keluar merenung bulan mengambang, suhu dingin tidak begitu memberahikan.

Aku ambil sebiji limau mandarin, aku kunyah sendirian. Aku tuang susu ke dalam periuk, aku nyalakan api, aku panaskan. Campur dengan sedikit garam. Entah resipi siapa.

Ketika aku kecil dahulu - susu kerbau segar boleh aku dapatkan dari orang kampung. Arwah Pak Husin selalu memerah susu kerbau. Kita perlu memesannya beberapa hari lebih awal. Susu ini dipanaskan di dalam periuk. Kemudian dimakan dengan pulut. Itu masa indah. Ayah aku masih ada waktu itu. Masa indah selalunya tak akan berulang kembali. Yang terindah ialah yang tertinggal. Nanti aku cuba tulis sebuah novel dengan tajuk "yang terindah ialah yang tertinggal'. Itu pun kalau aku mampu. Kawan baik aku - Sdr Harleem Dayam sudah menghasilkan novelnya sendiri - Waris Kalung Naga. Beliau telah mengeposkan aku senaskah novel sulungnya itu. Ia seperti cerita kanak-kanak, tetapi tidak juga. Bahasanya agak tinggi. Aku belum habis membacanya lagi.

Di bulan Ramadhan ini - orang masih menyamun, membunuh dan merogol. Orang selalu berkata - di bulan baik ini segala syaitan telah dirantai. Mereka dibelenggu. Sepatutnya orang tidak sejijik itu lagi.

Bagaimana pun - kalau anda rajin menadah kitab, ada ulamak yang berkata bahasa hadis itu lebih kepada kiasan. Bukanlah bermakna bahawa syaitan itu dirantai. Maksudnya, di bulan yang penuh rahmah ini - dengan segala ruang untuk membuat pahala, janganlah anda menjadi seperti syaitan. Kalau anda ingin terus membuat jahat, jadilah anda seperti syaitan.

Sebab itu - di bulan baik ini, rajin-rajinlah pergi belajar agama. Jangan banyak belajar dari internet. Banyak perkara yang terselindung yang kadang-kadang tidak dapat dirungkai.

Selamat bersahur untuk yang ingin berpuasa esok.

3 comments:

fitri zuberi said...

nak pinjam novel tuh:-D

Chah said...

aku tunggu novel hang..jgn lupa aku nk jadi watak utama..

ihsan_huhu said...

fuh susu kerbau. ini cerita macam cerita bapak aku

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails